kundalini-logo

Kundalini yoga & coaching

Wat is Kundalini Yoga?

Kundalini Yoga is een krachtige actieve transformerende yogastijl, waarin je in een anderhalf uur, fysieke inspanning combineert met meditatieve energie, klank en stilte ervaart, focus en ontspanning.

Kundalini Yoga wordt ook de moeder van de yoga genoemd, omdat deze vorm van yoga terug gaat naar een tijd dat alle yogasystemen één geheel vormden. Deze vorm van yoga werd van leraar op leerling doorgegeven en werd eeuwenlang enkel beoefend onder het toeziend oog van een meester.

De yoga-oefeningen zijn doorgaans dynamisch en de aandacht wordt sterk gericht op het voelen en waarnemen van de eigen lichaamsenergie. Het creëren van vitaliteit in het lichaam, het balanceren van de mind en vereniging van het individueel  bewustzijn met het oneindige bewustzijn staan centraal.

De ademhaling heeft een centrale plaats en wordt bij alle oefeningen bewust geleid. 
De meditatie na de oefeningen maken ons bewust van de oneindige scheppingskracht in onszelf en in het universum. Ook wordt er vaak met mantra’s gewerkt(= helende vibratie) in het Gurmukh, een oude heilige taal uit India en mudra’s (een vinger(hand)positie die energiestroom vastzet, bezegeld, en op die manier bepaalde reflexzones in het brein stimuleert). De intuïtie wordt aangescherpt, de zelfkennis vergroot en het ongelimiteerde creatief potentieel (=kundalini) wordt vrijgemaakt dat in elk mens aanwezig is. 

KUNDALINI YOGA COACHING

Van vastgeroest naar vrij: een uniek traject van coaching
Wil jij graag je volle potentie leven?
Kan je moeilijk focus en richting vinden?
Weinig zelfvertrouwen?
Wil je graag innerlijke blokkades opruimen?
Heb je te maken met een relatiebreuk?
Ga je door een moeilijke verandering?
Wil je graag een win-win mindset en overvloedsgeest ontwikkelen?

Door yogasets, meditaties en coachingtechnieken, op maat, wordt er gewerkt op:
Denken ( her)kennen van overtuigingen, gedachten, patronen)
Voelen (meer in verbinding met je lichaam en jouw unieke vreugdevolle zijn)
Doen (gedragspatronen en gewoonten omzetten in constructieve actie)
Zelf -management en zelf-onderzoek worden versterkt.

Aanpak?
-Boostproject: intake en ademhalingsessie van 90 minuten en 40-dagen e-mail mentoring: 150 euro.
-Verdiepend traject van 3 maanden: prijs op aanvraag
-Masterproject van 6 maanden: prijs op aanvraag.
Er is telkens een voorbereidende vragenlijst. Je krijgt een samenvatting van elke sessie, huiswerk en een persoonlijke sadhana (dagelijkse yoga en/of meditatiepractice).
Innerlijk leiderschap opnemen wordt gestimuleerd gedurende het hele traject. 

 

effecten

Het creëren van vitaliteit in het lichaam, het balanceren van ‘de mind’ en vereniging van het individueel bewustzijn met het oneindige bewustzijn staan centraal.

Ook in mijn les zeggen mensen dat ze snel effect bekomen met deze yogavorm.
De intuïtie wordt aangescherpt, de zelfkennis vergroot en het ongelimiteerde creatief potentieel (=kundalini) wordt vrijgemaakt dat in elk mens aanwezig is.

Kundalini Yoga is moeilijk uit te leggen met de mind omdat het een proces in gang zet dat voorbij de mind gaat, je dient het met je hart te ervaren.

Kundalini Yoga voor iedereen!

Iedereen kan Kundalini Yoga beoefenen, of je nu student, een gezinsleven hebt, huisman of drukke zakenvrouw bent. Uiteraard dien je soms de oefeningen aan te passen aan bepaalde gezondheidstoestanden, onmogelijkheden of ziekte. Daarom is het aangeraden te checken met je dokter voor je aan enige oefening begint.

Voel je de impuls om zelf meester te worden over je gezondheid en je leven? Wil je bewuster in het leven staan? Dan is dit het moment om aan Kundalini Yoga te beginnen.

— Aankomen en landen in jezelf bij je adem.
— We tunen in met de Adi Mantra: ONG NAMO GURU DEV NAMO (x 3)
I Call on the creative conscousness of the universe. I call on the divine wisdom within me.

— Door deze mantra te chanten stel je jezelf open voor je hogere zelf, de  wijsheid in jou die  je van donker naar licht, van onwetend naar wetend brengt.

— Eventueel opwarming 

— De eigenlijke kriya: Dit is een volledige work-out voor ziel, lichaam en geest. Het is een unieke combinatie van houdingen, en/of ademtechnieken voor een specifiek effect. Of doel. Er zijn duizenden kriya’s.

— Relaxatie

— Eventueel  meditatie

Prijs:
— Individuele sessie: 75 euro voor 1,5 uur.
— 95 euro voor 10 lessen (kaart 5 maanden geldig). 
— Voor een losse les betaal je 12 euro, ook voor een proefles.

Wil je graag een les bijwonen? klik dan hier.

Yogi Bhajan

Wie was Yogi Bhajan(1929-2004)?
Hij was meester in Kundalini Yoga en Witte Tantra Yoga.
Hij richtte 3HO (een niet-gouvernementele organisatie die staat voor Healthy, Happy en Holy (whole) op om de levensstijl van Kundalini Yoga door te geven en een wereldwijde yogagemeenschap te creëren.

“Ik ben gekomen om leraren te creëren, niet om studenten te verzamelen.”

In mij, heb ik slechts een waarheid gevonden, dat ik in en uit adem. En dus alles wat in 
en uit ademt is waarheid. Toen ik dit zag als een waarheid in iedereen, 
vond ik mezelf in iedereen en iedereen in mezelf.
“
Yogi Bhajan

Safe Yoga

Waar moet je op letten voor je yoga doet?

  • Luister naar jezelf en de grenzen van je lichaam als je yoga beoefent.
    Zelf-bewust zijn wordt aangemoedigd. Onderzoek je sensaties, Hoe voel je je?
    Beoefen vanuit compassie. Als je pijn voelt ga je uit de pose, totdat je voelt dat de stretch of uitdaging geen pijn meer doet.
    Wees je eigen leermeester. Als je voelt dat een bepaalde oefening niet goed is voor jouw lichaam op dit moment, beeld je dan in dat je het perfect doet, terwijl je ontspant op je rug of zit in Easy Pose.

  • Geef je vertering de tijd: laat 2 uur tussen je laatste maaltijd en het beoefenen van yoga.

  • Draag losse natuurlijke kledij.Natuurlijke vezels zijn het best. Wit is de favoriete kleur van Kundalini Yogi’s. Wit is upliftend, bevat alle kleuren. Geeft je grotere kracht en sensiviteit. Wist je dat wit je aura vergroot met 30 cm?

  • experimenteer met een hoofdbedekking. Veel yogi ’s voelen meer focus en bescherming.
Heb je lang haar, dan kan je haar opbinden in een knot boven op je kruin. De energiestroom langs de ruggegraat wordt gestimuleerd.

  • Een mat van wol of schapenmat isoleert jouw magnetisch veld van het aardeveld, zodat je je eigen energie kan stabilizeren en bewaren .

  • zitten in easy pose (kleermakerszit) is een actieve houding. Oefening baart kunst. Corrigeer indien nodig deze houding door het gebruik van een kussen of meditatiebankje , zodat je hoger zit. Een goede richtlijn is dat je knieën niet hoger mogen zijn dan je heupen.
    Gebruik indien nodig een stoel. Een rechte ruggegraat is belangrijk, want deze zorgt voor de energiestroom van het centrale zenuwstelsel-en de kundalini.

  • Vrouwen kunnen Kundalini yoga beoefenen tot de 16 de week van de zwangerschap,
    mits toestemming van hun dokter.
    Bij heftige maanstonden vermijd je zware buik(spier) oefeningen, bekkencontracties, vuurademhaling en omgekeerde houdingen. Het is een goede tijd om te relaxen en creatief te zijn.

Disclaimer: Deze oefening en de leer van Kundalini Yoga zoals onderwezen door Yogi Bhajan is geen medisch advies of vervanging voor medische of psychologische diagnoses. Je wordt uitgenodigd om yoga met enthousiasme te beoefenen, maar ga zorgzaam om met de grenzen van je mogelijkheden. Bestaand letsel kan door overmoedigheid verergeren.

BREATHWALK:

Een unieke combinatie van wandelen, ademen en meditatie.

Deze techniek uit de Kundalini Yoga heeft een positief effect op je gezondheid en is geschikt voor mensen die geen yoga ervaring hebben. Al wandelend ontspannen mediteren!

Je combineert wandelen met bewust ademen, mediteren en natuurbeleving. Eenvoudig en leuk om te doen. Ik ben fan! Telkens kom ik met vernieuwde vitaliteit, een fris hoofd, gegrond terug thuis, en ook thuis in mezelf.

Een breathwalk duurt gemiddeld een 1,5 uur.  Kan ook korter of langer. Er zijn een 20-tal programma’s/thema’s, bijvoorbeeld een snelle energiebooster, van bezorgdheid naar innerlijke kalmte, van depressie naar helderheid en verbinding, mentale klaarheid, intuïtie,…
Je doet het bovendien buiten.

Een breathwalk -programma bestaat uit 5 fases:

  • Opwarmen van lichaam en geest.
  • Richten en aandacht van de beweging van je eerste stappen (bodyscan). Een goede wandelhouding aanleren.
  • Vitalisering: het hart van de Breathwalk. Harmonische afstemming tussen het wandelen en  ademen (met vingerpositie en klank).
  • Balanceren: het openen van de zintuigen door strekoefeningen
  • Integreren: door een innerwalk die je langzaam uitvoert of terwijl je stilstaat, integreer je het effect van de Breathwalk in je eigen systeem.

Op aanvraag voor groepen of als teambuiding, verjaardagen kan dit georganiseerd worden. Regelmatig zijn er ook workshops. Hou de agenda in het oog.

Schrijf je in voor de neiuwsbrief

Kundalini yoga lessen


Wil je graag deelnemen aan een Kundalini yoga les?
Elke woensdag om 18u30 en om 20u15

Stel je vragen!